fbpx Kouzlo DMS a elektronického archivu ve vyhledávání | EXON
Zpět na seznam článků Rady a Tipy z digitální kanceláře
Článek na téma: Výhody DMS/ECM  ve vyhledávání. Dostupnost a dohledatelnost dokumentů jako velká přidaná hodnota document management system a enterprise content management.

Jaké jsou možnosti vyhledávání v DMS/ECM systému - elektronickém archivu?

Často se setkáváme se situací, že firmy ukládají svá data různě po složkách osobních počítačů, poštovních klientech a sdílených discích. Následkem jsou zdlouhavá hledání dokumentů a nepřehlednost nebo dokonce ztráty. Stává se, že nikdo neví, která verze dokumentu je ta aktuální, jaké změny se naposledy provedly, kdy a kým. Při vytváření smlouvy se může vytvořit mnoho různých verzí toho samého dokumentu, dokud není smlouva finálně vytvořena. Zároveň ne vždy se dbá na zabezpečení dat a pravidelné zálohování.


Okamžitá dostupnost informací

"Elektronická archivace přináší základní benefity ve formě přehlednosti, zabezpečení, přístupu a spolupráce. Elektronické archivy společnosti EXON jsou digitální, dlouhodobé a důvěryhodné (tzv. 3D archiv). Zaručující přístup, čitelnost, neměnnost a garanci, že dokument je po celou dobu archivace v původní originální podobě (elektronický podpis či časová razítka).

Elektronický archiv (resp. systém správy dokumentů - document management system) není pouze o bezpečném ukládání dokumentů. Skrytou výhodou je komfortní vyhledávač. Přístup k dokumentům v elektronickém archivu je neomezený. Navíc s možností využití mobilních zařízení. Možné je přistupovat i z jiných aplikací, včetně ERP systémů, CRM či emailových programů.


Neomezené možnosti vyhledávání dokumentů v archivu

Každému vyhovuje něco jiného. Existuje několik možností vyhledávání dat. Vysvětlíme si 3 základní.

Lupa jako symbol vyhledávání - benefit DMS/ECM systémů.

Ucelená struktura dokumentů

Vytvoření vlastní přehledné struktury. Své složky si uspořádejte tak, abyste se v nich sami vyznali. Digitální archiv je ideální možností stanovit si předem danou pevnou specifickou strukturu, kterou budou všichni uživatelé dodržovat.

Pro příklad: firma eviduje dokumenty k jednotlivým obchodním případům. Při vytvoření nové složky obchodního případu (zákazníka) se automaticky vytvoří další podsložky, jako např. informace k obchodnímu případu, poptávka, interní kalkulace, komunikace se zákazníkem, nabídka či výsledek jednání. To zajistí, že dokumenty budou vkládány přesně tam, kde mají opravdu být.

Digitální archiv faktur v ELO ECM Suite.

Dalším příkladem jsou dokumenty oblasti personalistiky, které jsou na dokumentaci velmi náročné. Podsložek u každého zaměstnance může být klidně i 20 (pracovní smlouvy, výplatní pásky, docházka, pracovní cesty, žádosti o dovolenou, certifikáty aj.). Tím je zajištěna jednotná struktura pro absolutní přehlednost. Více o problematice personalistiky vzhledem k náročnosti digitalizace v článku: Digitalizací k bezpapírové personalistice.


Vyhledávání dle metadat

Vyhledávání dle metadat je velmi přesné a specifické. Hledání faktury, smlouvy nebo čísla nabídky v celém archivu přináší rychlé a spolehlivé výsledky. Metadata faktury představují např. název zákazníka, název projektu či číslo smlouvy. Častá vyhledávání si můžete uložit do tzv. „oblíbených“ a zpětně se k nim vracet.


Fulltextové vyhledávání

Každý asi známe vyhledávání na Google. Podobně to funguje i v DMS archivu, včetně funkce „našeptávače.“ Automaticky navrhuje výrazy hledání na základě výrazů obsažených v dokumentech. Zároveň vytváří automatické opravy (uživatel zadá „podmínyk“ místo „podmínky“ a dostane upozornění: „Mysleli jste podmínky?“), nabízí návrhy hledaných výrazů, návrhy synonym či hledání na základě vlastních filtrů (třeba v rozmezí od – do, kdo vytvářel dokument), které si může při častém vyhledávání uložit.

Tyto tři základní možnosti vyhledávání lze doplnit o vlastní uživatelský přístup. Každý má na úvodní stránce k dispozici tzv. dlaždice, řekněme svůj vlastní pohled, které si může nastavit podle sebe. Fungují jako rychlý odkaz do adresáře. Vyberte si svoje dokumenty, které nejčastěji používáte. Doplňte o oblíbené barvy či ikony.


Pokračujte přesně tam, kde jste včera skončili

Kromě vyhledávání je skvělé najít dokumenty, na kterých jste naposledy pracovali. Stalo se vám někdy, že jste pospíchali z práce a druhý den jste vzpomínali, na čem jste před tím vlastně pracovali? K dispozici máte seznam naposledy otevřených dokumentů, což značně ulehčuje práci.

Z hlediska bezpečnosti nabízí DMS přístupy pro jednotlivé uživatele. Nestane se tak, že se uživatel dostane k dokumentu, ke kterému nesmí mít přístup. Ale to je již jiné téma.


Vyhledávejte jednoduše s ELO ECM SUITE

Centrální archiv - zabezpečení - efektivní práce s dokumenty - komfortní vyhledávání - nástroje spolupráce - workflow a mnoho dalšího...

Logo produktu DMS/ECM ELO.


Co jsou systémy DMS/ECM v 60ti vteřinách


Autor článku: Petr Polanský
 

Více článků od společnosti EXON


 

Pro více informací nás kontaktujte